Meneer van Dalen is dood...

  • Posted on:  dinsdag, 06 maart 2018 15:57
  • Written by 

Afgelopen zondag weer zo’n leuk rekensommetje op social media. Goed kijken en weten wat rekenen is. Dan ben je er toch? Waarom staan dergelijke sommen op Facebook, Instagram en zelfs af en toe op LinkedIn?

Rekenen, het blijft leuk als je interesse hebt in cijfers. Ik, geboren in 1968, ben opgegroeid met Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord. De rekenvolgorde waar ik jarenlang op kon rekenen. Zelfs mijn HTS ben ik doorlopen zonder al te veel kleerscheuren en reken maar dat ik veel heb moeten rekenen!

En dan, dan heb je zelf kinderen die naar school gaan. Mijn dochter, de jongste, is een cijfervirtuoos uit 2003. Met gepaste trots hield ze jaren geleden in groep 4 een spreekbeurt over wiskunde daar waar anderen graag spraken over paarden, het konijn of een mooie auto. Mijn dochter kreeg later steeds meer rekenen en liep ver voor op de rest. Zo ook in groep 7 waar ze met een paar anderen extra sommen kreeg, multiple choice. Tot haar grote frustratie zat het juiste antwoord er niet bij en ik moest het maar even controleren. Mijn meneer Van Dalen erbij en ik zag het antwoord. Neeheee pappaaaa!

Een leermoment! Even zoeken op Google en ik kwam er dus achter dat de rekenvolgorde met meneer Van Dalen al jaren achterhaald is. Niks eerst vermenigvuldigen en dan pas delen. Verbazing alom natuurlijk. Daarna richting de leerkracht netjes laten weten dat het wellicht verstandig is om de extra rekenoefeningen eens goed na te lopen…

Ergens rond 1992 is het ezelsbruggetje meneer Van Dalen uit de schoolboeken verbannen en is meneer Van Dalen dus al jaren dood.

Sinds ik nu zelf weet wat er anders is, zie ik steeds meer van dergelijke rekensommetjes voorbijkomen. 6:2x3 is 9 en echt geen 1. Of deze: 5-3+2 is 4 en echt geen 0.

En dan nu weer terug naar de social media…de reacties zijn altijd heel erg divers, zeker bij wat meer complexere sommen waarin ook haakjes, machtsverheff en worteltrekken komen opdagen. Rekenen blijkt dus hot op social media omdat er eigenlijk niemand is die het meer weet en iedereen reageert vanuit zijn eigen perceptie, ervaring en kennis. We weten het toch allemaal zeker? Als je niet beter weet…

Perceptie? Ervaring? Kennis? Jong geleerd is oud gedaan gaat hier dus niet op. Ook een waarheid die niet altijd waar is. Nieuwe inzichten en open staan voor iets nieuws heeft mij jaren geleden geleerd om een nieuwe waarheid te aanvaarden. Nu nog toestaan om dit breder te trekken en altijd breder te kijken of er nog een andere waarheid bestaat en niet altijd in je eigen waarheid blijven geloven. Hier kan een groot verschil in zitten, kijk maar naar bovenstaand voorbeeld. Vraag maar eens om dat sommetje op te lossen aan een willekeurig aantal mensen die hun basis- of lagere school voor 1990 hebben afgerond. Je zult versteld staan. Het gaat dan nog lastig worden om de mensen die het “foute” antwoord geven uit te leggen dat ze het toch echt anders moeten doen.

Ik nodig jullie, en met name de ervaren testers, uit om dit te plotten op ons mooie testvak… Wat is jouw waarheid? Altijd goed scripten? Exploratory testen? Tooling moet altijd? Welke zekerheden hebben we en vanuit welke eigen ervaring, perceptie en kennis is dit ontstaan?

Zelf ben ik de laatste tijd bezig om dit te doen op het salesvak: mijn kennis, ervaring en perceptie ben ik aan het aanvullen met nieuwe inzichten. Nieuwe waarheden en nieuwe wetten geven input om het net even anders te doen, gecombineerd met wat je al hebt geeft dit alleen een meerwaarde.

Bert

p.s. Niet overtuigd van de antwoorden? Google maar eens op het ezelsbruggetje Van Dalen of op rekenvolgorde.

Bert Kramer

Bert heeft ruime ervaring als inhoudelijke accountmanager binnen de ICT. Hij is een echte expert als het gaat over testen en accountmanagement.

Volg Bert op LinkedIn

Latest from Bert Kramer