Een weeffout in je organisatie herstelt als je het de ruimte geeft

Toen we met onze nieuwe organisatiestructuur startten dachten we dat per regio organiseren voor ons de beste optie was. Gelijkgestemden die in de buurt van elkaar samen werken en van elkaar leren. Binnen dat kader hebben we zoveel mogelijk ruimte gecreëerd en faciliteiten geboden voor onze zelfsturende teams. Toen dit niet goed genoeg bleek te werken ontstond er vanuit de organisatie vanzelf een informele structuur die dit probleem aanpakte. 

De missende schakel voor de zelfsturende teams was namelijk het gebrek aan binding door specialisme. De samenwerking in de units in de regio was prima, maar het moet ook mogelijk zijn om inspiratie op te doen en kennis te ontwikkelen met mensen die echt binnen jouw specifieke niche actief zijn. 

Gildes door vakmanschap
Er ontstonden uit zichzelf specialistische groepen van en door collega’s waarbinnen kennis verder wordt ontwikkeld. Zo zijn er inmiddels teams bezig omtrent Test Automation, Quality Assurance, Business Intelligence en tot slot het Ambassadeurschap. Die laatste klinkt wellicht een wat vreemde eend in de bijt. Er ontstond een groep collega’s die vonden dat we wel wat meer mochten roepen wat een leuke club Squerist is, en ze begonnen een team om dat meer op de kaart te zetten zowel binnen als buiten Squerist. Vrij snel ontstond er ook een naam voor dit fenomeen wat appelleerde aan  het vakmanschap waar het voor stond en aan bijdraagt. Zo werden het gildes.

Ondersteuning en kennisdeling
We hebben onszelf afgevraagd hoe we deze gildes het beste konden ondersteunen en kwamen al snel met een passend antwoord. We mogen ze alles vragen voor onze klanten en voor onze propositie behoeftes. De gildes kunnen te alle tijden elke hulp en kennis van ons vragen om hen weer verder te brengen. Een klein stukje van de puzzel die we nog moeten oplossen is hoe we de communicatie en kennisdeling rondom de gildes kunnen verbeteren. Met zoveel actieve denkers onder elkaar moet dat ook snel voor elkaar komen.

Ik vind het bijzonder hoe de organisatie, als je het maar de ruimte geeft, zelf de oplossingen zoekt voor zijn weeffouten. Het enige wat we zelf hoeven te doen is faciliteren en het team in zijn kracht stimuleren. Zo leren we iedere week weer.

Nils van Schaik

Nils is een van de ondernemers achter Squerist. Binnen het bedrijf heeft hij diverse rollen vervuld. Op dit moment helpt hij in de rol van Algemeen en financieel directeur de organisatie in het steeds meer komen tot zelfsturing en met het verstevigen van het specialisme op de Squerist vakgebieden. 

Volg me op LinkedIn.