De ideale training

  • Posted on:  woensdag, 27 april 2016 19:52
  • Written by 

Als je vanuit het onderwijs de IT in rolt, zijn cursussen een gek ding. Ineens zit je niet meer met 25 leerlingen in een klas, maar met ongeveer 8 collega’s op kantoor. Vragen als “Wat doe ik hier? Ik ken toch al Nederlands?” hoor je niet meer. Wel: “Wat zijn jouw ervaringen in de praktijk met dit onderwerp?”

Toen ik 5 jaar geleden als trainee begon, vond ik het heerlijk om weer in de schoolbanken te zitten. Ik merkte zelfs dat ik af en toe iets te fanatiek was als schooljongetje! Ik hoefde niet meer zelf voor de klas, maar kon de nieuwe kennis opslurpen en was super blij met onze afsluitende presentatie en diverse certificaten. Ik vond het nog steeds leuk om zelf voor de groep te staan en ben toch weer wat trainingen gaan geven. De afgelopen maand volgde ik zelf een cursus met als doel hierna dezelfde training door te kunnen geven. Mijn notitieboek was vol, maar niet met aantekeningen over de materie, maar met lestips. Dus hier volgt een opsomming van ideeën om jouw training tot een succes te maken. Of het zijn tips die je als cursist mee kan geven aan jouw cursusleider. 

1. Praktijk!
Mensen leren door op een stoel te zitten en te luisteren. Ze leren nog meer door het zelf te doen of het uit te leggen aan anderen. Zorg er dus voor dat er praktijk in je training zit. Opdrachten, huiswerk. Zet mensen aan het werk. 

Ik vind ze heel mooi, die technische termen en flow charts op die slides, maar verzin er asjeblieft praktijkvoorbeelden bij.  Je kan heel goed uit je hoofd leren dat bij continuous synchronization je te maken hebt met synchronous en asynchronus en dat je bij een van die vormen eerst een reply krijgt vanuit de server voordat er ook echt data overdracht plaats vindt. Prettiger voor de cursist is het als je dit uitlegt aan de hand van de werking van WhatsApp. Wie weet volgt er nog een discussie over de blauwe vinkjes (Zie punt 2). Vergt wel wat meer voorbereiding, maar de materie blijft beter hangen. 

2. Interactie
Ook al ben jij de expert, laat zo veel mogelijk de cursisten aan het woord. Hier zitten wel wat gevaren in. Zo kan het zijn dat je met al dat gediscussieer afdwaalt van het onderwerp. Je hebt ook iets minder controle over de indeling van de tijd, want zodra je interactie toestaat kan de klok ineens heel snel gaan. Waarom zou je dit dan doen? Dezelfde reden als bij de praktijkvoorbeelden. Je houdt de cursisten actief, geïnteresseerd en daardoor kunnen ze de lesstof beter eigen maken. Omdat wij tijdens onze cursus grappen hebben gemaakt over de stresstest tool ‘monkey’, kon ik toch nog even lachen tijdens het invullen van de examenvragen en weet ik zeker dat ik die vraag goed had. 

3. Expertise
Als je je cursisten meer aan het woord laat, lijkt het alsof je als trainer minder hoeft te doen of te weten. Het tegendeel is waar. Ze zullen moeilijkere vragen stellen, out of the box gaan denken en daar moet je op voorbereid zijn. Ook als je zelf die bepaalde situatie niet hebt meegemaakt in het echt zal je er wel iets zinnigs over moeten kunnen zeggen. En als je het antwoord op een vraag echt zelf niet weet, wees daar ook eerlijk in en probeer er later op terug te komen. 

Tot slot
Natuurlijk zijn er veel meer tips te bedenken dan bovenstaande, maar goede dingen komen per drie, dus ik laat het voor nu hierbij. Alle tips komen voort uit deze gedachte: De beste trainer laat zijn cursisten zo veel mogelijk verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces. 

 

Richard Dekker

Tester, Apple fanboy, docent, muzikant en vader. Maar nu even schrijver.

Volg me ook op LinkedIn