Bughunt met brugklassers

In een in mijn geval minder grijs verleden, bestond ‘leren’ vooral uit luisteren naar een docent, (dikke) boeken lezen en alle oefeningen maken in een bijbehorend werkboek. Inmiddels is ‘leren’ digitaal en online. Een goed voorbeeld van een adaptieve online leeromgeving voor rekenen en taal is Got it?!. Sinds ruim 2 jaar mag ik mijn bedrage aan de totstandkoming hiervan leveren.  

De afgelopen tijd hebben wij een volledig nieuwe applicatie voor Rekenen ontwikkeld. Voor het docentendeel hebben we een beta-versie ontwikkeld die de nieuwe/vernieuwde functionaliteit (front end) biedt op basis van de oude procedures en database (back end). Dit hebben we in een pilot uitgerold naar een beperkt aantal enthousiaste scholen. Na het verwerken van de eerste feedback hebben alle aangesloten scholen en bijbehorende docenten de beschikking gekregen over het nieuwe docentendeel. Op basis van hun feedback hebben wij de nieuwe applicatie nog beter kunnen laten aansluiten en de laatste puntjes op de i kunnen zetten om in het nieuwe schooljaar hele blije docenten van start te laten gaan met de volledig nieuwe applicatie. 

Voor het leerlingendeel was de mogelijkheid van een pilot er wegens technische en praktische redenen echter niet. Natuurlijk is de applicatie getest en getoetst. Wij hebben (na een FAT, functionele acceptatietest, en een interne GAT, gebruikersacceptatietest) o.a. diverse crowdtest cycles laten uitvoeren waarbij wij ook de feedback van de betrokken testers hebben gevraagd. Toch willen wij ook van ‘echte’ leerlingen zo veel mogelijk feedback ontvangen voordat de wij het nieuwe Got It?! Rekenen in de cadeauverpakking stoppen en er een strik om doen. 

Ik heb daarom voorgesteld om een bughunt te organiseren. Wij (team Got It?!) organiseren een bughunt, de school levert de locatie, infrastructuur en deelnemers. De principes van een bughunt ga ik niet in detail uitleggen maar wij dachten dat het spel- c.q. wedstrijdelement leerlingen zou aanspreken. Om de leerlingen uit te dagen hebben wij 3 easter eggs / seeded defects in de applicatie ‘verstopt’. Tevens zijn er prijzen te winnen: voor de meeste bugs per team, meest waardevolle bug, het vinden van de 3 easter eggs / seeded defects, meest waardevolle suggestie. Voor iedere deelnemer is er een presentje als bedankje voor de inzet. Sessies van één lesuur zijn ideaal om de spanningsboog van de gemiddelde puber optimaal te benutten. De teams krijgen een flyer met de spelregels, tips & tricks en inloggegevens. 

Naast een scheidsrechter (beoordelen, accepteren, registreren en tellen bugs / suggesties) zijn er coaches die de teams (gemiddeld 12 per sessie) begeleiden. De coaches motiveren de teams, helpen ze met testen (wat kun je doen) en beantwoorden eventuele vragen. Belangrijke taak van de coaches is tevens het observeren van de leerlingen, aangezien zij de uiteindelijke gebruikers van het systeem zijn. 

De korte conclusie: 

De bughunt was een doorslaand succes; school, docent en leerlingen waren super enthousiast over de bughunt. Het Got It?! team moe maar voldaan. Testen is echt een vak. Het vraagt goede begeleiding en het aanreiken van focus maar dan is het zeker mogelijk om van niet-testers in korte tijd waardevolle feedback te ontvangen. De 3 easter eggs / seeded defects droegen wezenlijk bij aan het begrijpen van ‘testen’ en het vol overgave op zoek gaan naar deze en mogelijke andere issues. De leerlingen hebben een paar interessante bugs gevonden en diverse goede suggesties aangedragen. Als team hebben we geleerd van onze gebruikers en over het gebruik van onze software, maar ook veel positieve feedback gekregen. Wij gaan dus vol vertrouwen de release van de nieuwe applicatie en het nieuwe schooljaar tegemoet! En de bughunt zou wel eens een periodiek terugkerend fenomeen (op verschillende scholen) kunnen worden. 

Martin van der Ploeg

Martin blijft altijd bijleren, om zijn kennis en ervaring te kunnen blijven toepassen. Martin is Certified Requirements Engineer, Certified (Agile) Tester, Certified Scrum Master en Accredited Trainer. Op dit moment is hij via Squerist ingezet bij ThiemeMeulenhoff.

Bekijk hier het LinkedIn profiel van Martin.

Latest from Martin van der Ploeg