Als proces specialist kijk je anders naar de wereld

  • Posted on:  dinsdag, 21 februari 2017 15:17
  • Written by 

Als procesconsultant kijk je altijd net even anders tegen alledaagse zaken aan. Aangezien ik onlangs een nieuwe auto had gekocht en daarbij mijn oude had ingeruild, kreeg ik een brief van de Belastingdienst. De strekking van de brief? “U krijgt geld terug!” Op zich meer dan welkom, alleen voor mijn nieuwe auto moet ik ook motorrijtuigenbelasting betalen, dus waarom verrekenen ze dat niet gewoon? Misschien logisch voor de burger, maar zal er vast een gedachte achter zitten bij de Belastingdienst.

Maar hoe krijg ik dat geld terug? Alles wat de Belastingdienst van me nodig heeft is mijn bankrekeningnummer. Mijn bankrekeningnummer? Datzelfde bankrekeningnummer waar ze maandelijks de motorrijtuigenbelasting van afschrijven? Nou ja, de Belastingdienst heeft vast een goede reden om naar mijn bankrekeningnummer te vragen. Toch? En hoe kan ik dat doorgeven? Ga naar de website belastingdienst.nl/betalenenontvangen.

Mijn verwachting was dat ik ging inloggen met mijn DigiD, mijn bankrekeningnummer zou ingeven en klaar. Maar helaas, ik rekende even buiten de bureaucratie om. Er was een PDF bestand beschikbaar. Een PDF bestand met invulbare velden. Handig! Dan kun je het op je PC invullen en per mail terugsturen! Toch? Helaas. Bepaalde velden zijn verkeerd omgezet waardoor ze niet zichtbaar zijn na het invullen. Ook dient er een handtekening geplaatst te worden. En digitaal terugsturen? Nee, dat is wel heel modern. Je kunt het uitprinten en opsturen naar een antwoordnummer. Helaas, bij het uitprinten blijkt dat alles wat je digitaal had ingevuld niet op de print staat. Je mag dus alles nog een keer handmatig invullen.

Het valt te raden wat er na het opsturen gebeurt. De Belastingdienst ontvangt het formulier en scant het in. In het beste geval gaat het rechtstreeks het systeem in. In het meest nadelige geval, wordt het formulier uitgeprint en handmatig in het systeem gezet. Daarna wordt het teveel betaalde bedrag uitgekeerd.

Om terug te komen op mijn werkzaamheden als procesconsultant. Het proces is verre van LEAN. Een LEAN proces zou er als volgt uitzien: De Belastingdienst merkt op dat er een auto is verkocht en nieuwe is aangekocht door dezelfde persoon. Ze melden dat de eerste betaling voor het nieuwe voertuig verminderd wordt met het teveel betaalde bedrag van het vorige voertuig. Klaar.

Het huidige proces van Motorrijtuigenbelasting terugkrijgen kost extra geld en kost onnodige inspanning van de burger. Hier valt nog een wereld te winnen.

Maar voor nu ga ik even een paracetamol slikken, dat is wel nodig na al het headdesken dat ik gedaan heb tijdens het doorlopen van dit proces...

Patrick de Raad

Patrick is een gedreven, zeer professionele Proces Management consultant, Testmanager en Business Analist met ruim 15 jaar werkervaring in de ICT. Hij is Mavim, ITIL, Prince2, ISTQB, TMAP Next en DSDM gecertificeerd en heeft een sociale en open persoonlijkheid, waardoor hij snel een goede relatie opbouwt met zijn omgeving. Door zijn analytische vaardigheden en flexibiliteit weet hij zijn opdrachten succesvol af te ronden.

Volg Patrick op Linkedin

Latest from Patrick de Raad