Geen doelen, Wel ambitie!

Het afgelopen jaar is me veel gevraagd waar wij de komende jaren met Squerist heen gaan bewegen. Vragen zoals: Wat is je doel voor het komende jaar? Hoe groot gaan we worden? Binnen welke vakgebieden willen we ons gaan ontwikkelen ? Kortom, er wordt veel gevraagd naar de ontwikkelrichting van het bedrijf.

Als ik dan vertel dat we geen idee hebben, dan wordt je echt raar aangekeken. Je hoort mensen bijna denken: Die hebben geen ambitie of totaal geen controle…

Het tegendeel is waar. Er zit een tweeledige filosofie achter die het juist heel erg logisch maakt dat we niet met dat soort plannen bezig zijn. Hier kom ik in de volgende paragraaf uitgebreid op terug. Naast deze filosofie zijn we tevreden met wat we nu hebben en de manier waarop het nu loopt wat maakt dat grote doelen en verandering niet noodzakelijk zijn. De twee elementen waar het volgens ons uiteindelijk om draait zijn: De wereld beweegt te snel dus langetermijndoelen hebben geen zin. En je haalt je doelen toch nooit dus waarom zou je je daardoor laten leiden.

De wereld beweegt te snel dus langetermijndoelen hebben geen zin

Als je mij 5 jaar geleden had gevraagd: Werken jullie in een zelfsturende organisatie en is Squerist over 5 jaar een organisatie die mens en niche gericht is had ik je waarschijnlijk voor gek verklaard. De wereld ontwikkelt zich dusdanig snel dat het volgens ons belangrijker is om gezond en wendbaar te zijn dan volgens een heel strakke strategie door te ontwikkelen. Als je als organisatie weet waar je voor staat en wat je wilt zijn, en als je weet wanneer je gezond bent, kan je verder vertrouwen op de wendbaarheid van de markt en daarop meebewegen. Een mooi voorbeeld is de globale schatting voor het komende jaar die door een van onze unitmanagers was gemaakt. Als we die hadden vastgezet als doel dan had hij zijn groeiplan voor het komende jaar al gehaald voordat het jaar was begonnen.

Je haalt je doelen toch nooit dus waarom zou je je erdoor laten leiden?

Het allereerste strategische doel dat we met Squerist hadden was om in 2012 met 328 collega’s te werken. We weten nu, een crisis en heel veel ervaring verder, dat we dat niet gehaald hebben. Sterker nog, we weten dat het er eigenlijk helemaal niet toe doet. De kans dat je je doel precies haalt is minimaal en de frustratie van zowel over als onder scoren is groot. Als je ze los laat werkt dat bevrijdend, je bent dus gewoon standaard succesvol en ervaart de vrijheid om ongehinderd door te bouwen aan een mooi bedrijf.

Wat vinden we wel belangrijk?

Het is niet zo dat we tegenwoordig stuurloos door het leven gaan. We werken alleen op een fundamenteel andere manier dan voorheen. We meten of we gezond zijn en sturen op basis daarvan bij. We kijken daarbij naar continuïteit, groei (moet natuurlijk iets van groei zijn) en naar cultuur. Als die drie elementen blijvend gezond zijn, zijn wij tevreden en is er binnen Squerist maximale vrijheid.

Mocht ergens blijken dat we niet helemaal gezond zijn dan passen we ons aan en zorgen we dat we weer fit worden.

Daarnaast kijken we goed naar onze collega’s en naar de markt en passen onze richting daar met kleine stappen steeds op aan. Dit zowel op basis van frictie als op basis van groeimogelijkheden die zich aandienen. Hiermee hoeven we geen grote veranderingen aan te brengen en blijven we continu scherp. Bijkomend voordeel is dat we hierdoor ook de ruimte ervaren om niet achter trends aan te lopen maar de wendbaarheid hebben om er snel op te reageren. We kunnen daarmee snel de goede afweging maken waarop we willen inzetten en wat we laten lopen.

Leuk bedacht maar werkt dit?

De tijd zal het natuurlijk definitief laten zien maar op dit moment werkt deze werkwijze voor ons erg goed. We zijn tevreden en hebben daarbij heel veel ambitie om het nog beter te doen, groeien harder dan we van tevoren hadden gedacht en houden heel veel tijd over die we anders aan jaarplannen en Excel hadden moeten besteden.

Nils van Schaik

Nils is een van de ondernemers achter Squerist. Binnen het bedrijf heeft hij diverse rollen vervuld. Op dit moment helpt hij in de rol van Algemeen en financieel directeur de organisatie in het steeds meer komen tot zelfsturing en met het verstevigen van het specialisme op de Squerist vakgebieden. 

Volg me op LinkedIn.